iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

Domarringen - Du Kommer Glömma Mig

Kategori: hardcore


Glöm all depressive black metal för en stund. När det kommer till ångest, mörker och misär i sin renaste form kommer det inte från någon ensamvarg som spelat in en skitig demo i sina föräldrars källare, utan det kommer något otippat från ett melodiskt hardcore band. Jag snackar om Domarringen, ett band från Uppsala. Aktuella med albumet Du kommer glömma mig visar dom vad det egentligen innebär att se livet i svart.

Nåväl, lyssnar man bara på musiken är det hardcorepunk med melodidriva gittarrer, i stil med Verse och Modern Life Is War som det bjuds på. De har fått in riktigt fina harmonier i låtarna. Ta till exepmel låten Det var länge sen vi pratade, i refrängen har de fått till det klockrent med samklangen mellan instrumenten.

Domarringens bandcamp bjuds hela albumet med medföljande lyrik och det blir oundvikligt att man inte tar en närmare titt på sångtexterna. Följer man med i sången får musiken en helt annan innebörd. Det kompromisslösa blottande och ångestladdade bekännelser som skriks ut sitter som tusen knivar i ett redan mörbultat hjärta. Drogmissbruk och allt som kommer i dess kölvatten är ett återkommande ämne som genomsyrar punk-alsterna. Denna ångest det för med sig, detta kolsvarta elände gör att den melodiska hardcoren fungerar som en sorg-hymn uppskruvad i 200knyck.

Det var länge sedan jag såg sådant här djupgående lidande som ändå känts geniun. Oftast när man bemöter sådana här mörka ämnen brukar det göras med viss distans och man tar inte riktigt till sig det. Det enda gångerna det känts äkta är när man lyssnat på depressive black metal (DBM). Du kommer glömma mig är, till skillnad från DBM generellt, väldigt välproducerad. Vill du ha ren och skär ångest skall du alltså blicka mot detta melodiska hardcore band och inte mot en genre som uteslutande lever på att romantisera självplågeri och dödslängtan.

Texterna är på svenska och jag undrar om någon som inte förstår svenska kommer ta till sig Domarringen så som jag har gjort. Egentligen spelar det ingen roll precis nu. Detta släppet berörde mig, fick mig att känna och tänka till.

Tack.

Betyg: 4/5

Kolla in Domarringen här: Bandcamp Facebook
 
 
Summary in English:
When it comes to uncompromising anxiety and pure despair, it doesn't come from any depressive black metal band, it comes from Domarringen, a melodic hardcore band. On their new release Du kommer glömma mig,  they wallowing in the darkest misery of drug abuse. But let us first talk about the music alone. It is straight, melodic hardcorepunk in the same spirit as Verse and Modern Life Is War. The penetrating vocals forces you to dive into the lyrics. There you see dark feelings on the outside, scattered and crushed.

The lyrics is in Swedish and I wonder if a person who can´t understadn Swedish really experience Domarringen in the same way as I do. In the end it doesn't that much because it is a kick ass release that touched my bleeding heart.

Rating: 4/5

Check out Domarringen here: Bandcamp Facebook
 
 

Kommentarer

  • Woah säger:

    Det där var... tack

    Svar: Tackdet rätta ordet
    Emil Svensson

    2013-01-09 | 23:43:15

Kommentera inlägget här: