iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

Never Ending December - Winter Is Coming

Kategori: post-hardcore



Våren är på ingång men trots det fick jag hem en EP i brevlådan från Never Ending December med en illavarslande titel: Winter Is Coming. Om jag inte skulle vart skeptisk till vidskepelse skulle jag antagligen tolkat det som ett dåligt omen. Hur som helst lyssnade jag på Winter Is Coming när det var strålande solsken ute, kanske påverkade det min åsikt kring denna EP..

Först och främst är jag lite smått allergisk mot omslag där man som band sätter sig själv på omslaget. Det osar dansband och sleazerock, två genres jag inte är speciellt bevandrad i, och inte har för avsikt att bli heller. När skivan snurrar och jag lyssnar på låtarna slås jag av två saker. Det första är att det rent musikaliskt låter bra. Jag får vibbar av Silversteins debutalbum When Broken Is Easily Fixed. Det är bra ljud, men någonstans i bakgrunden kan man urskilja lite skit under naglarna. Sånt gillar jag!

Allt skulle varit frid och fröjd om det inte vore för en sak: sången! Sången är på tok för platt för den här sortens musik. I början av varje låt låter det bra MEN det kommer aldrig igång på riktigt. Jag lyssnade på hela första låten utan att märka när refrängen började. Rent spontant tänker jag på ett Chemcial Vocation som aldrig går vidare utan står och harvar på samma ställe, gång på gång på gång på GÅNG! Enda gången på EPn där sången känns klockren är när den tredje låten tar vid. Det är en power-ballad och här passar sången in i ljudbilden som handen i handsken. En annan grej som måste nämnas är att sångaren har potential att bli en helt fantastisk vocalist! Han träffar tonerna helt rätt, men det är just det att det inte ligger någon kraft bakom tonerna. På lugna låtar passar det att vara återhållsam, men inte på fartfyllda och ösiga låtar. Sången är även ett fundament i musiken vilket resulterar i att det sänker helhetsupplevelsen. Det är synd då det egentligen är riktigt bra och klassiska post-hardcore strukturer på låtarna.
 
Jag är, som ni kanske märker, lite kluven angående Winter Is Coming. Rent musikaliskt låter det jättebra men sången håller tillbaka upplevelsen. Hur som helst får EPn godkänt av mig för jag tror att die hard-fans av genren kommer uppskatta det Never Ending December håller på med. För framtida släpp efterlyser jag mer kraft, pompa och ståt, då kan nämligen Never Ending December fullborda sig själva och sin musik.

Betyg: 2/5

Kolla in dom här: Facebook
 
 
 Summary in English:
Never Ending December released a EP called Winter Is Coming a while ago. The play post-hardcore/rock and musically, it sounds good but the vocals are a bit too flat. It's a shame because the vocals pulls down the overall experience from the otherwise good structured songs. To get more power in the song is something Never Ending December need to think of in the future. Yet, die hard-fans of the genre may enjoy Winter Is Coming.

Rating: 2/5

Check them out here: Facebook



Kommentarer


Kommentera inlägget här: