iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

Grown By Earth - Seasons

Kategori: hardcore


Hardcorescenen frodas i Sverige. Nya band ploppar upp som svampar och oftast håller banden hög kvalite redan från start. Tyvärr upptäcker man bara en handfull av alla nya band som skapas. Kanske letar jag på fel ställen? Någonting jag också råkar ut för ganksa ofta är att jag upptäcker band  som hållit på ett tag och har några släpp bakom sig. Bandet Grown By Earth passar in i den kategorin. Det känns som jag kommit något sent till deras fest. Lite pinsamt är det för min del, men nu är jag i alla fall här och omfamnar deras musik med stor entusiasm, för dom är riktigt bra!

Vad är Grown By Earth för några egentligen då? Jo, det är ett gäng grabbar från Lund som lirar emotionell hardcore. Deras senaste släpp, epn Seasons släpptes nu i februari. 3st låtar bjuds det på där. Det är tungt, intensivt och faktiskt lite kaotiskt. De leker även mycket med dynamik: den universiella polariteten "Brutalt vs Lugnt". Detta manifesterar sig bäst precis i början av epn. Allt startas fridfullt med lite invaggande lugn i form av softa gitarrer och ambient snack. Sen dröjer det inte länge innan de kickar igång sin känslobetonade hardcore-best till musik. Denna dynamik återkommer som en röd tråd genom de 3 låtarna men det är just i början som det är som starkast. Texterna är i huvudsak på engelska och mellan raderna slänger de även in korta stycken på svenska. Det är något jag tycker förstärker den känslomässiga urladdningen.
 
Epn kanske är i kortaste laget, 3 låtar betas av ganska fort.  Men sen är det ju en mini-ep och debut albumet kommer nu i sommar, så det är egentligen jag som är löjlig som gnäller nu. Sammanfattningsvis är Seasons ett bra släpp och kommer tillfredställa alla som vill ha sin hardcore serverat med djup.

Betyg: 3/5

Kolla in Grown By Earth här: Facebook Bandcamp
 
Summary in English:
All too often I discover bands that already been around for a while and have some released in the back. Most recently I discovered Grown By Earth. It feels like I running late to their party but now I´m there and can embrace their music with great enthusiasm.

Grown By Earth latest release is a mini-ep called Seasons. It is emotional hardcore with heavy, intensive and some chaotic vibes. It is really good and if you like hardcore with deep and dark stuff, you will enjoy the shit out of this one. It is worth noting that they will be releasing their debut album this summer.

Check out Grown By Earth here: Facebook Bandcamp
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: