iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

Dolores Haze - I Did Not Kill Sam

Kategori: indie


Första gången jag kom i kontakt med Dolores Haze var via ett liveklipp på youtube. Deras mystiska indie-rock profil fick mig att gräva ner mig djupare i deras universum där experimentslusta och en förkärlek till det trasiga råder.  Efter en periods inlyssnade kunde jag konstatera att Dolores Haze var en oslipad diamant värda att hålla koll på. Det visade dig vara ett klokt val, nu är de nämligen här med EPn I Did Not Kill Sam!

Det jag slås av är att deras smygade, lågmälda shoegaze approach som tidigare genomsyrade musiken har fått ge sig till vika för ett lite mer skrikigare sound. Detta leder till att det låter råare och punkigare. Låten Robbie's House osar t.ex The Libertines så det nästan börjar brinna i gardinen. När jag tänker efter förs även tankarna till Le Tigres tidigare verk...

Dock är dynamiken mellan det lågmälda och högljudda kvar och visar sig på vissa ställen. Låten I Did Not Kill Sam som gett EPn dess titel finns trots allt med och knyter ihop säcken fint.  Det är här som Dolores Haze fullkomligt glänser! Även på låten SNF pendlar det mellan högt och lågt, även om det flummas en hel del där i något som kan liknas ren improvisationsrock. Ja, denna EP har många bottnar som mest kommer tilltala dom som vill ha lite tuggmotstånd i sin musik. .

Vill du ha mångfacetterad indie-rock med punkvibbar är I Did Not Kill Sam precis vad du letar efter.

Betyg: 3/5

Kolla in Dolores Haze här: Soundcloud Facebook
 

Summary In English:
The indie rock band Dolores Haze have released the EP  I Did Not Kill Sam. If you are into shouting indie rock with a raw and punky sound and like bands such as The Libertines and Le Tigre, you will enjoy Dolores Haze
 
Rating: 3/5
 
Check them out here: Soundcloud Facebook
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: