iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

Square Route - Roll The Dice

Kategori: rock


Square Route från Malmö har mest öst runt på den Skånska rockscenen sedan starten sommaren 2011. I och med nya EPn Roll The Dice blickar de ut över resterande Sverige, redo att sprida sin musik med dunder och brak.

Musiken de bjuder på är modern mid-tempo rock, med drivande melodiösa gitarrer. Ibland blir det även riktigt mustigt, första låten Roll the Dice har riktigt tunga gitarrer och man ställer sig frågan om det inte är en nu-metal platta man har snurrat igång. Just här får Square Route mig att tänka på ett lite rakare och mer minimalistiskt Tool. De köttar inte bara på såhär utan de har även andra, mer finkänsliga inslag i låtarna. Power-ballad flörtande Break innehåller både akustiska gitarrer och piano. Det är fint att se att de breddar sina alster på det här sättet. Det är genomtänkt för de tappar aldrig den röda tråden som följer genom låtarna.

Det skall även tilläggas att rock av denna sort är inte fulländad om man inte slänger in feta gitarrsolon titt som tätt. Den biten har Square Route inte missat. Det klinkas flitigt på och jag vill uppmärksamma solot på låten My Secrets. Den sitter som ett smäck!

Sången håller mestadels hög kvalité. Det är riktigt sköna tongångar i låtarna. Det enda jag ställer ett frågetecken till är att sången ibland skär sig. Perfektionister kommer säkert störa sig vid dessa tillfällen, men det är inget jag direkt bryr mig om. När jag lyssnar på musik är det mest känslan jag går på, inte att varje ton och slag sitter precis rätt.
 
Med det sagt kan jag sammanfattningsvis säga att det här är ett grymt rocksläpp. Det kommer garanterat tillfredställa alla som törstar efter ny, fräsch rock.

Kolla in Square Route här: Facebook Spotify


Summary in English:
Square Route from Malmö, Sweden has released their new EP Roll The Dice.

They play modern mid-tempo rock with driven, melodic guitars. At times, they get pretty heavy. The opening track Roll The Dice reminds me of a minimalistic Tool. They also blend their music with other, more smoother elements. You can for example hear piano and acoustic guitars in the power-ballad inspired Break. The vocalist is doing a great job but he  miss the tones sometimes. It´s not a big deal but the perfectionists might not like it.

Overall, this EP is a good rock-release.

Check them out here: Facebook Spotify
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: