iloveundergroundbands.blogg.se

Unpolished Rarities, D.I.Y and Heaviness

M:40 - Diagnos

Kategori: crust

 
För ett tag sedan spelade crust/hardcore-bandet M:40 i Lidköping och jag tänkte dra dit och kolla på dom och skriva ner min upplevelse i bloggen. Dessvärre fick jag en smärre förkylning då och låg hemma i feberfrossa. Min konsertkväll sket sig. Jag har alltid gillat M:40 och jag känner att det skulle vara kul att nämna dom i bloggen, så några ord om deras senaste släpp Diagnos från 2012 är inte mer än rätt!

För varje släpp M:40 har gjort har de utvecklats till det bättre. Diagnos är inget undantag. Det är är mörkare, kyligare och mer ångestladdat än tidigare. De fullkomligt spyr ut sin avsky, frustration och hat mot löneslaveriet och konsumtionssamhället. Det blir som en ventil, de säger sånt som många tänker på men som ingen orkar göra någonting åt.

M:40 har alltid varit bra på intressanta taktbyten och det fortsätter dom med. Albumsöppnaren är t.ex helt klockren! Det börjar lugnt och cleant och ens spontana tanke är om de tänker öppna med en lågmäld gigant i stil med låten Väggarna omkring dig från Historiens Svarta Vingslag (2007). Well, de luras bara för just när man satt sig tillrätta exploderar de och börjar d-takta i absurdum. Oförutsägbart och förbannat snyggt! Det känns som M:40 vill ge lyssnaren en liten örfil innan de fullkomligt spöar skiten ur en. Albumet är genomarbetat och riktigt bra!

Kolla in M:40 här.
 
 
Summary in English:
M:40 is a four piece Crust/hardcore band frpm Lidköpin, Sweden. For a couple of months ago, M:40 relased their third album Diagnos.
 
On every new release, M:40 takes a few step further and Diagnos is not an exception. It´s darker and more harsh than before. The characteristic mixture of d-beat and heavy mangle is still there, and to sum up, Diagnos is quite elaborate and worth listening to.

Check them out here.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: